Pentru a ne curăţa creierul de substanţele reziduale acumulate în timpul zilei ne trebuie un somn bun. Iar când avem de plătit datorii de somn, orele recuperate ne pot elibera de multă din tensiunea acumulată de-a lungul timpului în minte şi corp.
Vacanţele pot fi un prilej bun să ne plătim datoriile de somn. Sau pur şi simplu să creştem calitatea somnului, pentru a ne simţi cât mai odihniţi.
Un maraton de nesomn de cel puțin 24 de ore ne poate expune la situații periculoase, mai ales la volan - acest lucru poate fi echivalentul unei alcoolemii peste limitele admise, lipsa de odihnă având efecte similare (viteză de reacție scăzută, atenție deficitară, raționament afectat).
Un maraton de nesomn de cel puțin 24 de ore ne poate expune la situații periculoase, mai ales la volan.
Acest lucru poate fi echivalentul unei alcoolemii peste limitele admise, lipsa de odihnă având efecte similare (viteză de reacție scăzută, atenție deficitară, raționament afectat).
Organismul uman are nenumărate modalități prin care se poate regenera, indiferent de felul în care îl tratăm, el se află într-o replicare constantă care ne conferă forma și funcționalitatea de care ne bucurăm în fiecare zi. Toate procesele fiziologice care au loc în orice moment în corpul nostru, chiar și atunci când dormim, au scopul de a ne regenera în întregime, fie că este vorba despre celule, enzime, hormoni sau alte substanțe chimice care ne alcătuiesc.
În vreme ce organismul nostru nu are putere de decizie asupra a ceea ce este destinat să facă, și nu poate cere o pauză, un pui de somn sau o vacanță în țări exotice, noi putem face asta pentru el.
De multe ori ne vedem puși în situația de a compensa situațiile în care am abuzat de propriul nostru organism, fie că vorbim de exces alimentar, de alcool sau chiar și 2-3 ore de somn furate dintr-un timp și așa destul de scurt pe care îl putem aloca într-o noapte.
Datoriile de somn se pot acumula vizibil pe chipul nostru, dar se pot manifesta mai ales în irascibilitate, putere de concentrare scăzută și alte consecințe care ne afectează pe termen lung și scurt.
Ca în cazul oricărei datorii, nu putem ști cât avem de compensat dacă nu facem o evaluare în prealabil și nu formulăm un plan cu privire la timpul în care urmează să acoperim această datorie.
Privarea de somn pe termen lung, nu poate fi suplinită atât de ușor, de aceea recupererea lui se va face cu dificultate pe o perioadă în care alte obligativități vor fi secundare somnului.
Un program riguros de 7-9 ore de somn este probabil idealul la care aspirăm cei mai mulți, însă obișnuința și frecvența cu care ne-am abătut de la el, vor face mai mult sau mai puțin dificil felul în care vom recupera orele de somn pierdute. Timpul de somn pe care nu îl alocăm în timpul unei săptămâni se poate acumula gradual, obligându-ne la sfârșit de săptămână să-l recuperăm cu 3-4 ore de somn în plus, sau pe parcursul următoarei săptămâni, în fiecare zi câte 1-2 ore.
Aceste oportunități se ivesc, cel mai adesea, în vacanțe, și cu toate că ideea de program de menajare poate fi tentant, timpul pe care l-am putea petrece acumulând amintiri plăcute va fi înlocuit cu experiența îmbrățișării pernei cu jaluzelele trase. Dacă totuși în planul de vacanță avem vizitarea unui loc în care ajungem rar, respectiv patul, metoda ideală de a beneficia de acest pachet de călătorie cuprinde anularea alarmelor și somn de voie până ne trezim fără niciun ajutor din partea nimănui.
Somnul este esențial păstrării funcțiilor cognitive dar și a memoriei, în timp ce lipsa lui duce la performanțe scăzute și o afectare generală a calității vietii. Privarea de somn nu numai că ne face să resimțim oboseală, dar poate modifica percepția experienței și starea de spirit, ne poate face demotivați, uituci, și ne poate face susceptibili pentru virusuri și bacterii.
Câteva dintre aspectele la care cei mai mulți dintre noi nu se gândesc atunci când acumulează datorii de somn:
● La copii mai mici de 3 ani și jumătate, o durată scăzută de somn este asociată cu performanțe cognitive scăzute și o latență în dezvoltare.

● Somnul stimulează activitatea sistemului glimfatic pentru ca lichidul cefalorahidian care circulă prin acesta să poată elimina produșii de metabolism ai creierului.

● Tulburările de somn sunt adesea asociate cu tulburări psihice precum sindromul de anxietate generalizată, tulburarea de panică și sindromul de stres post-traumatic.
● Somnul influențează reglarea leptinei și grelinei, hormoni responsabili cu creșterea sau scăderea apetitului.
Leptina scade apetitul în timp ce grelina îl crește (acest lucru fiind valabil pentru oameni dar și animale).
Privarea de somn este asociată cu
o creștere a grelinei, deci și a apetitului.
● Somnul ajută la consolidarea amintirilor acumulate în perioada de veghe.

● Somnul ajută la reprocesarea amintirilor de scurtă durată și la integrarea lor în rețeaua amintirilor de lungă durată.

● Privarea de somn diminuează capacitățile cognitive precum atenția, limbajul, raționamentul, puterea de decizie, capacitatea de a acumula informații și memoria.
● Somnul stimulează activitatea sistemului glimfatic pentru ca lichidul cefalorahidian care circulă prin acesta să poată elimina produșii de metabolism ai creierului.
- Sistemul glimfatic a fost prima oară descoperit în 2012 și a fost descris ca și un sistem de epurare al creierului, similar cu sistemul limfatic existent, a cărei funcție era arhicunoscută.

Mai târziu, în 2015 funcția sa să fie înțeleasă dar și mecanismul său de circulație la nivelul sistemului nervos central.

- Unul din metaboliții eliminați de sistemul glimfatic de la nivelul creierului și măduvei spinării este beta-amiloidul.

Această substanță a fost regăsită în creier la examenul histopatologic al persoanelor cu boala Alzheimer, și este un fragment proteic existent în mod normal în corpul nostru.
Chiar dacă nu toți ne planificăm o vacanță departe de angajamente, strict pentru scopul de a recăpăta timpul de somn pierdut, totuși schimbările, agitația călătoriei și fusul orar diferit pot interfera cu activitățile planificate și ne pot da peste cap.
Şi chiar dacă în entuziasmul vacanţei poate nu vom băga de seamă un posibil decalaj al propriului ritm circadian, totuşi abeterile se vor resimţi la întoarcere, când entuziamul nostru ridicat va fi aterizat înapoi cu picioarele pe pământ, „înapoi la treabă”.
Tocmai de aceea e important să gândim vacanţa la pas cu ritmul circadian.